Klikkertraining

Belangrijk leermiddel “de Klikker” wordt aangeleerd in de Puppylessen

Het essentiële verschil tussen klikkertraining en andere op beloning gebaseerde training, is het feit dat het dier precies verteld wordt voor welk gedrag hij een beloning verdiend heeft. Dit wordt hem verteld met een specifiek uniek geluid, een klik, dat precies op het moment gegeven wordt waarop het gewenste gedrag wordt vertoond. De beloning wordt dan na de klik gegeven.

Bedenk wel dat de klikker geen afstandsbediening is om de hond iets te laten doen – het is een signaal om aan te geven dat hij iets goed gedaan heeft.

In het eerste gedeelte van de klikkertraining leer je je hond het geluid van de klik te associëren met een beloning.

·         Neem een hand vol kleine hapjes (brokjes van zijn dagelijkse portie is ideaal).

·         Maak een klikgeluid met de klikker en geef je hond na het geluid een beloning.

·         Als je hond met eten niet te motiveren is, probeer hem dan iets anders te geven na ieder klik. Gooi hem bijvoorbeeld een speeltje toe.

·         Herhaal dit meerdere malen.

Je hond zal het geluid van de klikker associëren met een beloning krijgen. Je weet wanneer hij de associatie ge Als je hond eenmaal consequent het geluid van de klikker met een beloning associeert, kun je op specifiek gedrag gaan trainen. Als je hond het geluid van de klikker consequent associeert met een beloning kun je starten met de training op specifiek gedrag. Dit kun je op twee manieren aanpakken:maakt heeft als hij zijn oren opsteekt en begint te kijken of er een beloning komt.

Het werken met de klikker komt oorspronkelijk uit de dolfijnentraining die een ieder waarschijnlijk wel kent. Verder kunnen alle zoogdieren getraind worden met de klikker denk aan de olifanten die leren hun voeten op te tillen voor de verzorging. Dus zal dit zeker werken bij onze slimme huisvriend de hond. Bovendien vinden honden het leuk om voor hun baas te werken op deze manier “ze krijgen er iets voor terug” in de vorm van een beloning. Zorg dat deze beloning de moeite waard is en steeds anders om de motivatie van de hond hoog te houden.

HV de Kwispel - Halsteren